fbpx

Valokuvaaja esittäytyy

Blogi

Foto Bakery

Tärkeät tipsit yrityksille kun suunnittelette valokuvauksen ostamista

 

Kun lähdette yrityksessänne suunnittelemaan valokuvauspalveluiden hankkimista, saattaa mieleen herätä monia kysymyksiä siitä, minkälaisia asioita kannattaa ottaa huomioon. Siispä koostin alle tärkeimmät seikat, jotka yleisesti vaikuttavat kuvauksen hintaan ja auttavat oikean valokuvaajan löytämisessä.

SOPIVAN VALOKUVAAJAN LÖYTÄMINEN

Mikäli kyse on henkilö/henkilöstökuvista, on sopivan valokuvaajan löytäminen varmasti helpompaa, mutta jos tarvitaan osaamista mainoskuvauksesta, tuotekuvauksesta tai tilojen/arkkitehtuurin kuvaamisesta, kannattaa sopivia kuvauspalveluita varmasti kartoittaa tarkemmin. Jos etsitte kuvaajaa vaikkapa kuvaamaan yrityksenne tuotteita, jotka vaativat kuvaajalta aivan tietynlaista osaamista (esimerkiksi kiiltävien pintojen ja muotojen hallitsemista), tai jos toiveissanne on toimija, jolla on osaamista tehtaiden ja työmaiden kuvaamisesta (sekä näissä paikoissa toimimiseen tarvittava työturvallisuus hallussa), olisi molemmissa vaihtoehdoissa järkevää valita hommaan valokuvaaja jolla on kokemusta vastaavista töistä.

Palvelun tarjoajan erikoistuminen tietynlaiseen valokuvaukseen antaa kaiken kukkuraksi asiakkaalle luottamuksen siitä, että nyt on homma hallussa ja lopputulos tulee olemaan priimaa. Näin ollen, ennen kuin valitsette hommaan ensimmäisen netissä vastaan tulevan kuvaajan, suosittelen käyttämään etsintään hieman aikaa, ja etsimään toivottuun osaamisalaan erikoistuneet valokuvaajat.

Mieluisan valokuvaajan valitseminen onkin sitten loppujen lopuksi aika helppo homma, sillä työnäytteiden perusteella saatte helposti käsityksen siitä, minkälainen kuvaus-, ja kuvankäsittelytyyli kyseisellä toimijalla on. Usein työnäytteistä lisäksi selviää mihin kuvaaja on erikoistunut, tai mikä tyyppiset kuvaukset ovat kuvaajalle itselleen kiinnostavimpia.

Liian edullinen on valitettavasti harvoin se, mistä haluat loppupeleissä maksaa
TARJOUSPYYNTÖ

Jos ja kun mielenkiintoisia valokuvaajia löytyy useampia, voitte pyytää tarjousta useammalta toimijalta. Niin kuin monessa palvelussa, ei tässäkään kannata valita palveluntuottajaa pelkän hinnan perusteella – liian edullinen valitettavasti on harvoin se, mistä haluat loppupeleissä maksaa.

Tarjouksessa kannattaa ottaa huomioon muutamia asioita!

Kun pyydätte tarjousta, olisi siinä vaiheessa jo hyvä kertoa muutamia tarjouksen laskemiseen vaikuttavia seikkoja:

  • Kuvien käyttötarkoitus (esim. kotisivuille, someen, printtiin, ulkomainontaan). jos kuvia ei aiota käyttää netissä, olisi hyvä kuitenkin jo heti alussa pyytää optio myös mahdolliselle nettikäytölle.
  • Mainoskuville kuvien käyttöaika (esim. tietyn kampanjan ajan, 1 vuosi, 5 vuotta, aikarajaton), ja jos käyttöaika ei ole aikarajaton, kannattaa pyytää optiot mahdolliselle pidemmälle/myöhemmälle kuvien käytölle.
  • Onko itse kuvaukseen varattu tietty aika? Jos ei, niin kuvaajalta kannattaa pyytää arvio kuvauksen kestosta.
  • Kuvataanko studiossa vai lokaatiossa? Onko kuvaajalla käytössään oma studio, tai onko sellainen vuokrattavissa? Jos kuvataan lokaatiossa, onko kuvauksella säävaraus, mikäli huono ilma uhkaa perua kuvauksen?
  • Tarvitaanko kuvaukseen malleja (ja jos, niin minkä ikäisiä, sukupuolta, kansallisuutta…)?
  • Haluatteko kuvaajan järjestävän kuvauksiin myös esim. cateringia, meikkaajan, stylistin?
  • Kuinka paljon valmiita kuvia tarvitaan, ja mitkä ovat hinnat mahdollisille lisäkuville, jos kuvaus hinnoitellaan pakettina johon kuuluu tietty määrä kuvia?
  • Ja tärkeimpänä tietysti MITÄ KUVATAAN?
 
MOOD BOARD YHDISTÄÄ VALOKUVAAJAN JA ASIAKKAAN NÄKEMYKSEN

Luovan alan ammattilaiset käyttävät työkalunaan usein Mood Boardia, eli kuvakollaasia, joka kuvaa mm. tunnelmaa, tyyliä, värimaailmaa ja materiaaleja.

Yrityksenne tai mainostoimisto voi rakentaa tulevaan kuvaukseen liittyvän Mood Boardin, tai voitte pyytää kuvaajaa toimittamaan teille hänen visionsa Mood Boardina. Näin saatte ajatuksenne kohtaamaan helpommin, sillä visuaalista näkemystä on välillä hieman vaikeaa kuvailla sanoin. Mikäli yrityksellenne on luotu oma brändikäsikirja, johon on määritelty yrityksen brändivärit, markkinoinnissa käytettävien kuvien tyyli ja tunnelma, kannattaa se ehdottomasti toimittaa kuvaajalle.

Lisäksi on hyvä selvittää muutamia asioita, mikäli kuvaaja ei itse näitä tarjouksessaan tuo ilmi:

  • Sisältyvätkö kuvaajan mahdolliset matkakulut kuvauksen hintaan, vai lisätäänkö ne laskuun?
  • Mikäli kuvataan lokaatiossa, onko kuvaukselle säävaraus, jotta asiakas ei joudu maksumieheksi kuvauksen peruuntuessa huonojen sääolosuhteiden vuoksi?
  • Kuinka nopeasti kuvauksen jälkeen saatte kuvaversiot nähtäväksenne?
  • Entä kuinka nopeasti kuvavalintojenne jälkeen teille toimitetaan valmiit kuvat? (mikäli kuvilla on kiire, tämä kannattaa mainita kuvaajalle jo heti tarjouspyynnön yhteydessä)
  • Missä koossa kuvat toimitetaan?
Valokuvauksen hinta koostuu monesta eri työvaiheesta, joita ei tule helposti asiakkaan roolissa edes ajatelleeksi. Lopullisia työtunteja kuvaajalle saattaa kertyä jopa kolminkertaisesti itse kuvausajan lisäksi
MISTÄ VALOKUVAUKSEN HINTA KOOSTUU?

Yleisesti ottaen hinta koostuu seuraavista osa-alueista:

  • Valokuvauksen mahdollinen suunnittelutyö ja yhteydenpito asiakkaan kanssa.
  • Kuvien käyttötarkoitus (ja käyttöaika jos puhutaan mainoskuvista).
  • Itse valokuvaustyö (joka on useimmiten tuntiperusteinen, tai laskettu esim ½ päivän ja koko päivän mukaan).
  • Kuvien karsiminen, sekä kuvaversioiden valitseminen ja toimittaminen asiakkaalle. Yhden kuvauksen aikana otoksia usein kertyy useita satoja, ja jo pelkästään niiden karsimiseen ja parhaimpien kuvien valitsemiseen menee aikaa. Asiakas tuskin arvostaisi sitä, että hänelle toimitettaisiin kaikki kuvauksen aikana otetut kuvat, vaan kuvaajan tehtävänä on poistaa joukosta epäonnistuneet ja toistuvat otokset.
  • Kuvankäsittelytyö, jolloin kuvaaja käsittelee valitsemanne kuvat (harvoin tulee ajatelleeksi, että tämä saattaa viedä aikaa jopa enemmän kuin itse kuvaus).
  • Kuvien toimitus asiakkaalle (mahdollisesti useassa eri kuvakoossa (print + web).

Niin kuin varmasti huomaat, valokuvauksen hinta koostuu monesta eri työvaiheesta, joita ei tule helposti asiakkaan roolissa edes ajatelleeksi. Lopullisia työtunteja kuvaajalle saattaa koostua jopa kolminkertaisesti itse kuvausajan lisäksi.

 

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä, kun lähdet suunnittelemaan ja toteuttamaan valokuvauspalveluiden ostamista. Ja ethän pelästy – sinun ei tarvitse tietää ja muistaa kaikkea yllä olevaa. Ammattitaitoinen valokuvaaja osaa kyllä kysyä ja tuoda tietoosi kaikki tarvittavat tiedot, joita tarjoukseen ja kuvauksen toteuttamiseen tarvitaan.

 

Valokuvaaja Sanna Nuutinen/ Foto Bakery Oy

 

Autan mielelläni kuvauksen suunnittelussa ja annan selkeän tarjouksen valokuvauksesta.  Ota yhteyttä tästä!