fbpx

Viimeisimmät artikkelit

Blogi

Foto Bakery

Henkilöstökuvat tuovat yrityksen lähemmäs asiakkaita

Yrityksen asiantuntijuutta, palveluja ja tuotteita kannattaa tuoda esiin henkilöiden kautta, eikä jäädä kasvottomaksi. Kuvat yrityksen työntekijöistä esimerkiksi nettisivuilla ja muussa viestinnässä herättävät luottamusta ja kiinnostusta katsojassa, sekä tekevät yrityksestä helpommin lähestyttävän. Tässä artikkelissa käsittelemme henkilöstökuvien tarkoitusta, mahdollisuuksia sekä käytännön järjestämistä.

Täydelliset henkilöstökuvat

Onnistunut kuvaustilanne on henkilöstökuvien ydin. Laadukkaasti toteutetut henkilöstökuvaukset suunnitellaan niin, ettei tarvitse hosua aikataulupaineen kanssa. Jokaiselle kuvattavalle varataan tarpeeksi aikaa tuntea olonsa mukavaksi ja onnistua kuvissa. Ammattikuvaaja osaa myös huomioida, että kuvattavat voivat olla kameran edessä ensimmäistä kertaa tai siitä on vain vähän kokemusta, jolloin kuvaaja tuo kuvaustilanteeseen rauhallista ja osaavaa otetta ohjaamisen kautta.

Vaikka silloin tällöin henkilöstökuvaukset saattavatkin jännittää kuvattavia, koetaan ne usein kuitenkin ainutlaatuisina ja normaalista työpäivästä poikkeavina tilaisuuksina työkavereiden kesken. Yhdessä valmistautuminen voi olla yhteishenkeä nostattavaa ja kuvauspäivänä on yleensä ainakin pieni hetki aikaa verkostoitua uusienkin työkavereiden kanssa. Henkilöstökuvaus ei myöskään poikkea henkilökuvauksesta siinä mielessä, että jokainen tietää kuinka onnistunut omakuva nostattaa itsetuntoa. Moni haluaakin päivittää henkilöstökuviaan myös omaan some-profiiliinsa, esimerkiksi LinkedIniin, jolloin se voi vahvistaa myös yrityksen brändiä työntekijöiden omien verkostojen kautta.

Ulkoasultaan täydelliset henkilöstökuvat istuvat yrityksen kokonaisilmeeseen ja ovat toteutettu laadukkaasti ammattikuvaajan avulla. Yrityksellä saattaa olla markkinoinnin kumppani, jonka kanssa viilataan yrityksen brändi-ilmettä, ja henkilöstön kuvat tulisikin ehdottomasti sisällyttää osaksi visuaalista identiteettiä, sillä usein ne jäävät muuten toteuttamatta kokonaan.

Persoonaa peliin brändin mukaisesti

Jos pönötys ei kiinnosta, niin ei tarvitsekaan. Henkilöstökuvien ei nimittäin tarvitse olla tyypillisiä “passikuvamaisia” kasvokuvia valkoista taustaa vasten. Henkilöstökuvien tulee mukailla brändin tyyliä ja niissä saa myös vaikka hassutella, jos näin sovitaan! Esimerkiksi kuvien rajaamisella, taustaväreillä, rekvisiitalla tai asusteilla saadaan paljon aikaan. Kuvattavat voivat poseerata jokin työhön liittyvä elementti tai -väline käsissään tai tuoda esiin omia harrastuksiaan, välittäen inhimillistä ja persoonallista fiilistä. Ammattikuvaajan avulla yritys saa aina yksilölliset ja brändin mukaiset kuvat, joissa on kuitenkin selkeä yhtenäinen linja vaikka niissä hyödynnettäisiinkin paljon erilaisia elementtejä tai efektejä.

 

Okki Oy:n Larissalla oli henkilöstökuvassa sylissään karvainen työkaveri.

Henkilöstökuvien päivittäminen

Mitään sääntöjä henkilöstökuvien osalta tai kuinka usein niitä pitäisi päivittää, ei ole. Kannattaa kuitenkin harkita henkilöstökuvien uusimista vähintään muutaman vuoden välein. Osa yrityksistä järjestää isommat henkilöstökuvaukset kerran vuodessa ja uusista työntekijöistä sekä pienemmistä tiimeistä, johtoryhmän tai hallituksen jäsenistä otetaan yksittäisiä kuvia aina tarpeen mukaan, esimerkiksi vuosikertomusta ja vastuullisuusraporttia varten. Yrityksen visuaalisuutta koskevien uudistusten ohella on hyvä tarkistaa myös henkilöstökuvien sopivuus linjassa yrityksen muuhun visuaalisuuteen ja viestintään kokonaisuutena.

Tarvitaan henkilöstökuvat – mitä pitää ottaa huomioon?

Henkilöstökuvauksen järjestäjän tulee ensisijaisesti määrittää haluttu kuvatyyli ja rajaus, värien käyttö ja erilaiset teemat sekä toiveet kuvien taustan suhteen, eli missä kuvat tulisi ottaa: lokaatiossa, miljöössä vai studiotaustalla. Keskustelu kannattaa käynnistää valitun ammattikuvaajan avulla jo aikaisessa vaiheessa, jotta kuvaaja pystyy tarvittaessa myös tarjoamaan apua kuvatyylin suunnitteluun.

Kun tyyliasiat on lyöty lukkoon ja lokaatio määritetty, huolehditaan että kyseinen tila on käytettävissä sovittuna kuvausajankohtana ja tarvittaessa luodaan varaus sille. Luodaan listat kuvattavista henkilöistä ja aikataulutetaan kuvaukset yhdelle tai usemmalle päivälle, riippuen kuvattavien määrästä. Pienemmille, noin 30 henkilön yrityksille usein riittää yksi kuvauspäivä laadukkaasti toteutettuun henkilöstökuvaukseen ja tätä isommat organisaatiot kuvataan usein jaksotetusti useampana päivänä. Kuvausajasta per henkilö kannattaa aina keskustella valitun kuvaajan kanssa, mutta usein varataan noin 10 minuuttia yhden henkilön kuvaamiseen. Rauhallisesta kuvaustahdista kannattaa pitää kiinni, mikäli se on mahdollista.

Kuvauksiin suositellaan myös sisällytettäväksi meikkaaja, joka katsoo ettei kenenkään iho kiillä tai hiukset harota sähköisinä. Meikkaaja ehostaa työntekijät kevyesti juuri ennen jokaisen kuvausta. Henkilöstöä voi pyytää tulemaan normaalilla kevyellä ehostuksellaan ja puhtailla hiuksilla, jotta meikkaajan helpompi ja nopeampi viimeistellä look kuvia varten. Pikameikki ja kampaus vievät usein noin 10-15 minuuttia. Tämä on tärkeää huomioida kuvausaikataulua suunniteltaessa.

Mikäli yhteisestä vaatetuksesta ei erikseen sovita, voi kuvattavaksi tulevia ohjeistaa pukemaan päällensä puhtaat, mukavat ja hyvin istuvat vaatteet. Vaatteissa kannattaa lisäksi välttää pieniä kuvioita ja kapeita raitoja sekä näkyviä logoja. Kuvaukseen voi lisäksi ottaa vaikka toisenkin yläosavaihtoehdon mukaan, jos ei ole varma kumpi olisi sopivampi kuvaan.

Tilana Oy:n henkilöstökuvat kuvattiin yrityksen omissa toimitiloissa.

Uudet rekryt ja yksittäiset kuvat henkilöstöstä

Aina eivät kaikki tosiaan pääse osallistumaan kuvaukseen ja peruutusten sekä esimerkiksi uusien rekrytointien osalta voidaan kuvia ottaa jälkeenpäin yksittäinkin. Foto Bakerylla on olemassa varausjärjestelmä yksittäisten pikakuvausten osalta, jossa kuvattava voi varata itselleen sopivan ajan ja tulla studiollemme kuvattavaksi. Pikakuvaus vie vain 10 minuuttia ja on kustannustehokas ratkaisu yksittäisten kuvattavien osalta. Käsiteltävät kuvat valitaan paikan päällä kuvauksen yhteydessä ja valmiit kuvat toimitetaan digitaalisesti noin viikon sisällä kuvauksesta.

Toivoisitko näiden speksien pohjalta konsultaatiota yrityksenne henkilöstökuvaukseen? Soita tai laita meille viestiä ja suunnittelemme teidän tarpeisiinne sopivan henkilöstökuvauksen. 

Inspiroidu työäytteistä ja tutustu hinnoitteluun verkkosivuillamme: fotobakery.fi

  

Soita ja kysy lisää!