Digitalisaation myötä ensivaikutelma on siirtynyt verkkoon – mikä on valokuvien vaikutusvoima asiantuntijan valinnassa?
Kun yritysten, palveluntarjoajien ja asiantuntijoiden valinta ei määräydy pelkkien suositusten tai referenssien pohjalta, moni saattaakin tehdä valintansa kuvien perusteella. Yleisesti ottaen kuvien voima on kiistaton. Ne voivat herättää tunteita, luoda mielikuvia ja vakuuttaa meidät jostakin ilman sanoja. Tässä blogikirjoituksessa pohdimme, kuinka moni meistä valitsee palveluntarjoajan tai asiantuntijan valokuvien perusteella ja mikä asiantuntijoiden kuvissa tai henkilöstökuvissa on merkittävää.
Visuaalinen ensivaikutelma
Kun vierailemme verkkosivuilla ja selaamme sosiaalisen median profiileja, ensimmäisiä asioita jotka huomaamme, ovat kuvat. Visuaalinen ensivaikutelma muodostuu vain sekunneissa ja on usein ratkaiseva tekijä siinä, jäämmekö sivustolle selaamaan sisältöä, klikkaammeko eteenpäin vai skippaammeko siihen.
Luottamuksen muodostuminen verkon yli
Asiantuntijoita esittelevät henkilöstökuvat voivat vaikuttaa siihen, kuinka luotettavana tai ammattimaisena koemme heidät tai yrityksen. Asiantuntijaa valitessa, oli kyseessä sitten esimerkiksi lääkäri, kampaaja tai konsultti, tuskin etsitään mitään “mielitiettyä” mutta lähinnä sellaista tunnetta toisesta, josta huokuu ammattitaitoa ja itsevarmuutta, mikä saattaa lisätä meidän luottamusta tai odotuksia asiantuntijan osaamiselle.
Kuvapintaa syvemmällä
Vaikka emme ehkä aina tietoisesti ajattelekaan, että valitsemme meitä palvelevan asiantuntijan heidän valokuviensa perusteella, on kuvilla kuitenkin valtava vaikutus päätöksentekoomme. Kaikenlaiset kuvat, ei vain henkilöstökuvat, osana yrityksen visuaalisuutta heidän kanavissa ja esityksissä muokkaavat ensivaikutelmaa, muodostavat luottamusta sekä auttavat meitä luomaan yhteyden yrityksen tai asiantuntijan kanssa.
Meidän mielestä onkin tärkeämpää, että ymmärretään tämän olevan ei suinkaan yksilöihin kohdistuva ulkonäöllinen seikka, vaan yrityksen tulisi huolehtia että yleisesti kuvat henkilöstöstä ja yrityksestä ovat laadukkaasti tuotettuja ja esitettyjä. Henkilöstökuvien tulisi aina istua yrityksen muuhun visuaalisuuteen ja arvoihin, ja niitä tulee päivittää tarpeeksi usein linjassa yrityksen muun tekemisen, esimerkiksi uudistusten ja henkilöstömuutosten kanssa, sekä tuoda esiin asiantuntijuutta, palveluhenkisyyttä, luotettavuutta tai muita yrityksen ja sen palveluiden arvoa.
Tutustu Foto Bakeryn tuottamiin laadukkaisiin, personoituihin ja ammattimaisiin henkilöstökuviin tästä.
Haluatko keskustella lisää henkilöstökuvauksesta? Laita meille viestiä info@fotobakery.fi